4 tips til hvordan du laver et godt skilt
I denne teknologicentrerede verden taler vi ofte om reklame og markedsføring online og over mobil. Men når det kommer til virkelig at fange folks opmærksomhed, kan et godt gammeldags tegn nogle gange være dit bedste valg. Mere end halvdelen af ejere af små virksomheder finder skiltning og grafik i butikken effektiv til at tiltrække kunder.
Uanset dine præferencer kan den måde, hvorpå et skilt er designet, have en betydelig indflydelse på en virksomheds evne til at erhverve nye kunder.
For at få mest muligt ud af din skiltning er der tre vigtige designprincipper, som alle virksomhedsejere skal huske på, når de designer bannere, plakater og anden skiltning.
1. Appellerende farver
Valget af farve spiller en stor rolle i et veldesignet tegn. Tænk på “Coke rød” eller “McDonalds gul.” Ofte kan farve hjælpe med at formidle et brands identitet.
Undersøgelser har vist, at 80 procent af anerkendelsen af et varemærke skyldes dets farve.
En anden vigtig overvejelse: trendy farver. Nogle virksomhedsejere kan føle sig tvungne til at formidle deres personlighed via tegn, der bruger nuværende, moderne farver. Men man skal være opmærksom på at overveje lang levetid, når man designer statisk skiltning. Årets farve i år kan være morgendagens øjenhår.
2. Kontrast øger læsbarhed
Et skilts kontrast bestemmer normalt dets læsbarhed. Kontrast er derfor en enorm faktor for ethvert engagerende tegn.
De fleste skilte inkluderer enten tekst eller grafik i forgrunden med en kontinuerlig baggrundsfarve. Kontrasten mellem disse to emner er kritisk for seerens tilbageholdelse af indholdet.
For eksempel kan du overveje en mørk farve på en meget lys baggrund eller det modsatte af det – sort på hvid eller hvid på blå. Parring af lignende farver kan mindske et tegns læsbarhed.
Imidlertid kan en svag farvekontrast styrkes med en kontur eller skygge omkring forgrundsbogstaverne. Tilføjelse af en ramme omkring teksten eller grafikken øger også læsehastigheden.
3. Størrelse gør en forskel
Kort sagt, jo større bogstavet er, jo lettere er det at læse. Dette er især vigtigt, hvis du opretter vejskilte eller skilte, der vises i betydelig afstand – f.eks. på en konference.
En god tommelfingerregel kan være 3 meter pr. 3 centimeter i bogstavshøjde. Så bogstaver med 30 centimeters højde kan have den bedste indvirkning på 30 meters afstand.
Forskellige skrifttyper påvirker også læsbarheden. Selvom du måske vil have en blomstrende skrifttype til at formidle en bestemt stil, kan det være svært for folk at læse det over større afstande.
4. Design dine egne Signlabs skilte
En del af designet af et skilt drejer sig om, hvordan skiltet rent faktisk bliver udskrevet, og hvilken type materiale det er på. Dette kan påvirke ethvert valg, du træffer undervejs.
Skiltematerialer opdeles ofte i kategorier baseret på placering (indendørs vs. udendørs materialer), holdbarhed og print vs. digital. Nogle af de mest almindelige tegndesign inkluderer arbejde på et vinylbanner, billboard (print eller digitalt), bølgeplast og magnetisk. Men skiltemediet kan variere afhængigt af brugen. På https://signlabs.dk/ har du muligheden for at lave Signlabs skilte ad mange forskellige materialer, så hvis du er på udkig efter Signlabs skilte, er det der, du kan finde dem.
Comments are currently closed.